فويل سيل القايي

فويل سيل القايي

يكي از دستگاه هاي مهم و كاربردي در صنعت بسته بندي كارخانجات دستگاه سيل القايي است.معمولا براي بسته بندي محصولات غذايي در كارخانجات توليد مواد خوراكي استفاده مي شود.

از اين دستگاه براي بسته شدن درب بر روي شيشه ها و كنسرو ها استفاده مي شود،در حال حاضر دستگاه سيل القايي دستي كاربرد بيشتري دارد زيرا در كارگاه ها و توليدي هاي كوچك مورد استفاده است.

طرز كار دستگاه سيل القايي به اين صورت است كه مواد ترموپلاستيك را توسط حرارت القايي به همديگر مي‌چسباند. مواد ترموپلاستيك موادي هستند كه در برابر حرارت قابل ارتجاع، منعطف يا نرمش پذير هستند.

به طور دقيق مي توان گفت كه وقتي ظرف از زير سيستم سيم پيچ القايي عبور مي كند، فويل آلومينيومي به علت جريان هاي گردابي شروع به توليد حرارت مي كند و گرما را به سمت موم چسب هدايت مي كند، گرما موم را ذوب كرده و به  دهانه ظرف جذب مي شود و باعث محكم چسبيده شدن آن به سرپوش شده و در نهايت ظرف را آب بندي مي كند به همين دليل به دستگاه سيل القايي؛ دستگاه سيل وكيوم القايي نيز گفته مي‌شود.

دستگاه سيل القايي دستي

براي استفاده از دستگاه سيل القايي دستي به اپراتوري نياز داريم كه عمليات سيل يا آب بندي كردن درپوش ظروف را با رول سيل انجام دهد.

ابتدا اپراتور واشر سيل القايي (فويل آلومينيم) را در انتهاي درب ظرف قرارداده و درب ظرف يا بطري را مي بندد، سپس دستگاه سيل القايي دستي را بر روي درب ظرف قرار داده و كليد شروع كار را  فشار دهد.در اين هنگام ميدان مغناطيسي ايجاد شده و حرارت القايي باعث چسبيده شدن واشر فويل به سر بطري يا ظرف مي شود.

كاربرد دستگاه سيل القايي

به طور كلي از دستگاه سيل القايي در كارخانجات توليد مواد غذايي استفاده مي شود اما كاربرد اين دستگاه در در صنايع داروسازي ، صنايع مواد غذايي و خوراكي مانند كارخانه هاي توليد مربا و عسل ، كارخانه هاي توليد لبنيات و هر نوع صنعتي كه محصولات مشابه داشته و نياز به سيل درب قوطي و يا بطري هاي پلاستيكي و شيشه اي محصول خود دارند.

مزاياي استفاده از دستگاه سيل القايي

بسته بندي مقاوم: محافظت در برابر عدم ورود اكسيژن، بخار آب، گرد و خاك، اشعه ماوراء بنفش و…، در بسته‌بندي مد نظر قرار مي‌گيرند. عدم نفوذ پذيري بسته بندي يك فاكتور اساسي و مهم در طراحي بسته‌بندي است.

در بعضي از بسته‌ها از ماده جاذب اكسيژن براي كمك به طول عمر بسته و به ويژه محصول داخل آن استفاده مي‌شود. فشار هواي تعديل شده يا كنترل شده نيز در بعضي از بسته‌هاي غذا گنجانده شده‌است. حفظ كيفيت محتويات داخل بسته و طولاني كردن عمر آن يكي از مهم‌ترين وظايف بسته‌بندي است.

 

دستگاه ليبل زن

 

دستگاه ليبل زن

براي كسب اطلاعات از قيمت ها و مشاوره رايگان با ما تماس بگيريد ۰۹۱۲۷۶۸۶۱۳۵ – ۰۹۱۹۹۵۳۶۶۸۳ – ۰۹۳۶۲۳۸۵۳۱۶

در حال حاضر و با توجه به پيشرفت تكنولوژي اكثر فرايندها توسط دستگاه ها و به صورت اتوماتيك و بدون دخالت دست انجام مي شوند.

يكي از وسايلي كه كاربرد فراواني در كارخانه ها و شركت هاي توليد و بسته بندي محصولات دارد،دستگاه ليبل زن مي باشد.به طوري كه محصولات فاقد ليبل بدون اعتبار مي باشند.

در فرايند توليد و بسته بندي محصولات، ليبل زدن دقيق و متناسب با محصول بسيار مهم است.قطعا ليبل زدن به صورت دستي بر روي تعداد زيادي از محصولات وقت بسياري مي گيرد و در همين حين از كيفيت نيز مي كاهد.

دستگاه ليبل زن، مراحل ليبل زدن بر روي هر نوع محصولي را به خوبي انجام مي دهد.شركت ماشين سازي چمران با داشتن تجربه و تخصص بالا در زمينه ساخت و پخش انواع دستگاه ها و تجهيزات صنعتي،كارخانه ها و بسته بندي محصولات فعاليت دارد.

 

شركت ماشين سازي چمران به عنوان مركز فروش دستگاه ليبل زن در كرج فعاليت دارد البته دستگاه هاي بسياري همچون دستگاه ميكسر مايعات،فويل سيل القايي،پركن و ميكسر مايع ظرفشويي و… توليد مي كند.

 

اهميت انتخاب دستگاه ليبل زن

 

ليبل زدن دقيق و كارآمد بخش جدايي ناپذير فرايند توليد و پخش است. وقتي كه برچسب گذاري بصورت درست انجام ميشود ميتواند به سهولت و نرمي به فرايند توليد كمك كند.

 

اما به همان انداز اگر ناكارآمد باشد ميتواند زمان و پول كسب و كارتان را تلف كند. گرچه گزينه هاي مختلفي براي كاربران وجود دارد، اما گزينه هايي كه استفاده از آن آسان و هزينه مالكيت آن پايين باشد و همچنين كارآمد نيز باشد محدود است.

 

ليبل ها ميتوانند شامل اطلاعاتي مثل: متن، شماره سريال، باركد، باركد ۲D، باركد QR، آدرس، اشكال گرافيكي و چيزهاي بيشتري را براي شما به روشي دقيق و مقرون به صرفه به چاپ برسانند.

 

ما اين كار را براي شما به شيوه اي انجام مي دهيم كه چند فايده براي شما دارد. اول اينكه به شما كمك مي كنيم ضايعات را به حداقل برسانيد. در درجه بعدي باعث ميشويم خطا و هزينه نيروي انساني (اپراتوري دستگاه) پايين بيايد و تمركز شما روي كار اصلي تان باشد.

 

همچنين سازگاري نيز مهم است. با توجه به صنعت و خط توليد شما ما يا دستگاهي سازگار با نيازتان ميسازيم يا ليبل چسبان هايي كه منطبق با نيازتان هستند را در اختيارتان ميگذاريم.

 

 

 

دستگاه ليبل زن

تفاوت بين ليبل زن و قيمت زن چيست؟

 

اين دو دستگاه در نحوه كاركرد و عملكرد خود داراي تفاوت هايي مي باشند. ليبل زن دستگاهي جهت چاپ و اطلاعات دار نمودن ليبل ها مي باشد كه در برند هاي متفاوت در حال توليد مي باشد .

 

ليبل در لغت به معناي برچسب يا اتيكت ميباشد و در فرهنگ بسته بندي به معناي برچسبي ميباشد كه معرف كالا و مشخصات آن است .

 

همانطوري كه ميدانيد ليبل ها در صنعت بسته بندي به دسته هاي مختلفي تقسيم ميشوند :

ليبل پشت چسبدار

 

    ليبل پشت چسبدار شيت

    ليبل پشت چسبدار رول

 

ليبل OPP

 

ليبلي است كه از جنس پلي پروپيلن ميباشد (oriented polypropylene )  كه بيشتر در مورد نوشابه و آب معدني استفاده ميگردد .

 

-اين نوع ليبل ، ليبل زن خاص خود را كه به ليبل زن OPP معروف است نياز دارد

 

– قيمت تمام اتوماتيك اين دستگاه نسبت به ليبل زن پشت چسبدار خيلي بالاتر ميباشد ، ولي ليبل آن ارزانتر است

 

– لازم به ذكر ميباشد كه در اين نوع ليبل به محض آسيب ديدن ليبل ، ليبل از ظرف جدا شده و ديگر اثري از نام توليد كننده باقي نمي ماند ، در حاليكه در ليبل پشت چسبدار ليبل به محكمي بدنه ظرف چسبيده است و جدا شدن آن به سختي ميباشد .

 

-البته در مورد خطوط با تيراژ بالا مثل آب معدني يا نوشابه يا مشابه آن استفاده از ليبل پشت چسبدار به علت تيراژ خيلي بالا مقرون به صرفه نيست.

 

 

 ليبل اسليو ( sleeve shrink )

 

يك ليبل حرارتي ميباشد كه با حرارت ديدن خود را به شكل ظرف در مي آورد و در واقع با حرارت جمع ميشود .

 

– قيمت تمام اتوماتيك اين دستگاه نسبت به ليبل زن پشت چسبدار خيلي بالاتر ميباشد .

 

– لازم به ذكر ميباشد كه در اين نوع ليبل به محض آسيب ديدن ليبل ، ليبل از ظرف جدا شده و ديگر اثري از نام توليد كننده باقي نمي ماند و در حاليكه در ليبل پشت چسبدار ليبل به محكمي بدنه ظرف چسبيده است .

 

 

انواع ليبل پشت چسبدار از نظر جنس ليبل

 

ليبل پشت چسبدار كاغذي

 

اين نوع ليبل از جنس كاغذي بوده و از ارزانترين ليبل ها يا برچسب ها محسوب ميشود .

 

ليبل پشت چسبدار PVC

 

ليبل هاي پي وي سي در واقع به كليه ليبل هاي مقاوم سفيد رنگ پلاستيكي كه دربر گيرنده متريال

 

مقاومت بيشتري از ليبل كاغذي با ماندگاري چاپ به مراتب بالاتر وجود داشته باشد يا بسته بندي مربوطه در محيط مرطوبي نگهداري ميشود و رطوبت باعث از بين رفتن ليبل كاغذي ميگردد

 

-در هنگام پاره كردن اين ليبل به خوبي متوجه جنس آن ميشويد و مانند شكل زير ليبل PVC به سختي و مانند پلاستيك پاره ميشود.

دستگاه سيل القايي

دستگاه سيل القايي

 

سيل القايي فرآيندي اتصال بين دو سطح به وسيله حرارت القا شده است كه شامل گرمايش كنترل شده توسط يك جسم الكتريكي هدايت كننده (معمولا فويل آلومينيومي) همراه با القاي الكترومغناطيسي است كه با ايجاد جريان بين دو سطح، عمل اتصال بين آنها را توسط حرارت انجام مي دهد.

 

در صنايع بسته بندي از دستگاه سيل القايي جهت بسته بندي بطري هايي با جنس پلاستيك و شيشه استفاده مي شود. شايع ترين روش استفاده از دستگاه هاي سيل القايي بسته بندي درب بطري است.

 

از دستگاه سيل القايي (پلمپ سر و درب بطري) در صنايع بسته بندي و پلمپ درب هاي ظروف (پلمپ به صورت فويل) استفاده مي شود. با استفاده از اين دستگاه مي توان انواع ظروف پت، پلي اتيلن و شيشه را سيل (پلمپ) كرد.

 

روش كار دستگاه سيل القايي به چه صورت است؟

 

روش كار دستگاه سيل القايي به اين صورت است كه فويل مورد نظر را درون درب ظرف محصول قرار داده و درب را بسته و از روي درب با استفاده از دستگاه سيل القايي كه به صورت اشعه اي الكترومغناطيس مي باشد فويل را روي درب محصول مورد نظر مي چسباند. لازم به ذكر است كه با اين روش از بسته بندي نه ظرف و نه محتويات آن تحت تاثير قرار نمي گيرد و گرماي توليد شده به محتويات آسيب نمي رساند.

 

 

 

دلايل استفاده از دستگاه سيل القايي:

 

بسته بندي مقاوم: محافظت در برابر عدم ورود اكسيژن، بخار آب، گرد و خاك، اشعه ماوراء بنفش و…، در بسته‌بندي مد نظر قرار مي‌گيرند. عدم نفوذ پذيري بسته بندي يك فاكتور اساسي و مهم در طراحي بسته‌بندي است. در بعضي از بسته‌ها از ماده جذب‌كننده اكسيژن براي كمك به طول عمر بسته و به ويژه محصول داخل آن استفاده مي‌شود. فشار هواي تعديل شده يا كنترل شده نيز در بعضي از بسته‌هاي غذا گنجانده شده‌است. حفظ كيفيت محتويات داخل بسته و طولاني كردن عمر آن يكي از مهم‌ترين وظايف بسته‌بندي است.

 

دستگاه سيل القايي

 

دستگاه سيل القايي

 

 

دستگاه سيل القايي

 

دستگاه سيل القايي

 

 

پيشگيري از نشت مواد و ايمني: بسته‌بندي نقشي مهم و اساسي در كاهش ريسك امنيتي براي سلامت محموله دارد. بسته‌ها با پوشش مقاومتي مناسب بهتر مي‌توانند در كاهش آسيب و هم‌چنين جلوگيري از دستبرد به محصول مطلوب واقع شوند. بسته‌ها مي‌توانند براي كاهش خطر دستبرد و دسترسي غيرمجاز به كالا، سازماندهي و مهندسي شوند: ساختمان بعضي از بسته‌ها براي جلوگيري از دسترسي غيرمجاز عايق مقاومتي دارند و بعضي نيز داراي مهر و لاك براي جلوگيري از باز شدن و دستبرد مي‌باشند. بسته‌ها همچنين مي‌توانند شامل ابزارهايي مانند بسته‌هاي زنگ‌دار يا برچسب‌هاي RFID باشند.

 

 

 

قابليت دستگاه هاي سيل القايي

 

 

 

مناسب براي بسته بندي انواع محصولات غذايي، كشاورزي، مواد غذايي و شيميايي با تكنولوژي بسته بندي روز اروپا و آمريكا

 

قابليت سيل بطري از دهانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ ميلي متر

 

قدرت خروجي ۱۲۰۰ وات

 

برق ورودي ۲۲۰ ولت

دستگاه پركن

دستگاه پركن

شركت ماشين سازي چمران توليد كننده ماشين آلات صنعتي با قدمت و سابقه اي بالا براي مشاوره و راهنمايي در خصوص راه اندازي خطوط توليد شما آماده مي باشد.پس همين حالا با ما تماس بگيريد. 

۰۹۱۲۷۶۸۶۱۳۵۰۹۱۹۹۵۳۶۶۸۳۰۹۳۶۲۳۸۵۳۱۶


يكي از مهم ترين دستگاه ها در صنعت دستگاه پركن مي باشد، دستگاه پركن جهت پر كردن انواع مايعات، انواع پودر و … در صنعت بسته بندي محصولات استفاده مي شود. همانطور كه از نام دستگاه نيز مشخص است كاربرد اصلي اين دستگاه پركردن مواد به داخل ظروف در فرايند پر كردن و بسته بندي محصولات است. البته ناگفته نماند كه دستگاه پركن انواع مختلفي دارد، دستگاه پركن انواع مايعات، دستگاه پركن انواع پودر و گرانول ها و … انواع دستگاه پركن مي باشند. دستگاه هاي پركن به طور مكانيكي يا اتوماتيك كار مي كنند اين ماشين ها مي توانند اتوماتيك و يا نيمه اتوماتيك توليد شوند و عملكرد پركردن بر اساس وزني يا تايمري قابل هدايت باشد.

دستگاه پركن

دستگاه هاي پركن در مدل هاي متنوعي توليد مي شوند. از دستگاه پركن پودري گرفته تا پركن مايعات ( دستگاه پركن مايعات غليظ ، پركن مايعات رقيق ) و … همگي در بخشي از صنايع كاربرد دارند. در تمامي صنايع خواسته يا ناخواسته استفاده از اين دستگاه وجود دارد.

دستگاه پركن پمپي

براي پركردن مواد غليظ و مواد شيميايي به صورت پمپ مي باشد

دستگاه پركن مايعات غليظ

مايعاتي كه داراي ويسكوزيته زيادي هستند جزو دسته ي مايعات غليظ محسوب مي شوند. از اين نوع دستگاه پر كن استفاده مي گردد.

مشاهده اين مطلب>>كاربرد دستگاه ميكسر مايعات

كاربرد دستگاه پركن مايعات كوچك

علاوه بر اين كه كاربرد دستگاه‌هاي پركن مايعات را مي‌توانيم به دو حوزه مايعات غليظ و رقيق تقسيم‌بندي كنيم، اندازه دستگاه هم مي‌تواند در اين مورد به ما كمك كند. به طور كلي براي كارگاه‌هاي خانگي و كارگاه‌هاي كوچك نياز به يك دستگاه بزرگ نيست و از لحاظ اقتصادي براي كارگاه به صرفه نيست. بنابراين به اكثر كارگاه‌هاي خانگي توصيه مي‌شود كه به فكر خريد دستگاه پركن مايعات كوچك باشند.

به عنوان مثال اگر شما در يك مغازه كوچك يا در انبار منزل خود يك دستگاه عصاره گيري يا گلاب‌گيري داشته باشيد به راحتي مي‌توانيد از يك دستگاه پركن مايعات كوچك براي بسته بندي توليدات خود كمك بگيريد. شما در منزل يا در يك كارگاه كوچك به راحتي مي‌توانيد محصولاتي مانند گلاب ، عرق نعنا ، لبنياتي مانند دوغ و شير عصاره گياهان دارويي و انواع نوشيدني‌هاي رقيق توليد كنيد و به راحتي هم بسته بندي كنيد.

مشاهده اين مطلب>>تفاوت دستگاه پركن مايعات غليظ و رقيق

كاربرد دستگاه پركن مايعات صنعتي

اما در مورد كاربرد دستگاه پركن مايعات صنعتي مسئله تغيير مي‌كند و شما با تنوع بيشتري مواجه هستيد. در وهله اول شما با حجم بالايي از توليد مواجه هستيد كه اين حجم بالا نياز به يك دستگاه پيشرفته با توانايي بالا دارد. اما در طرف مقابل ممكن است يك كارخانه در حوزه مشتقات نفتي فعاليت كند كه توليدات آنها شامل گريس با گرانروي بالا و بنزين با گرانروي پايين باشد.

در اين حالت كاربرد دستگاه پركن مايعات صنعتي تحت تأثير توليدات كارخانه و شرايط توليد آن‌ها قرار مي‌گيرد كه ممكن است تفاوت زيادي بين آنها وجود داشته باشد. بنابراين شما به هنگام خريد دستگاه پركن مايعات لازم است كه اين موارد را با شركت فروشنده در ميان بگذاريد تا آنها اطلاعات كاملتري در مورد دستگاه و شرايط استفاده از آن در اختيار شما قرار دهند. همين اطلاعات مختصر و اوليه در انتخاب دستگاه كمك زيادي به شما مي‌كند.

اصولاً كاربرد دستگاه پركن مايعات تحت تأثير نوع سيال و شرايط اختصاصي آن قرار مي‌گيرد. اين يعني ما براي مايعات غليظ دستگاهي متفاوت از مايعات رقيق داريم و شرايط آنها هم با هم فرق مي‌كند.

انتخاب دستگاه پركن مناسب

نوع دستگاه پركن غالبا وابسته به خواص نوشيدني محصول و نوع و شكل ظروف است. در مورد مايعات برخوردار از ويژگي جريان آزاد مانند نوشيدني‌ها، استفاده از دستگاه‌هاي با جريان زمان‌بندي شده يا سرريز مناسب است، در حالي كه براي محصولي با گرانروي بالاتر، پر كن پيستوني يا نوعِ جابجايي مثبت  مي‌تواند مناسبتر باشد.

نوع ظرف، حجم پرشدن و قطر دهانه‌ نيز اهميت دارد. دستگاه‌ هاي با ويژگي جريان زمان‌بندي شده و اُوِرفلو در نحوه انتقال محصول به ظرف تفاوت دارند. پركن‌هاي جريان زمان بندي شده، دستگاه‌هاي پر كننده حجمي هستند به اين معنا كه در هر سيكل پر كردن، دقيقا حجم يكساني از مايع را وارد ظرف مي‌كنند. اين دستگاه‌ ها براي پر كردن بسيار دقيق صرفنظر از شكل ظرف طراحي مي‌شوند. با اين حال اگر حجم ظرف متغير باشد، سطح پر شدن مي‌تواند ناهمسان به نظر برسد. بطري‌هاي شيشه‌اي، نمونه خوبي از ظروفي هستند كه غالبا شكل و حجم متغير دارند.

 

ديفيوزر حباب ريز

ديفيوزر حباب ريز

يكي از مهم ترين و كاربردي ترين وسيله ها در حوزه تصفيه  آب و فاضلاب ديفيوزر ها مي باشند كه انواع متفاوتي دارند و هر كدام كاربرد خاصي دارند. به عبارت كلي ديفيوزرها به دليل هوارساني در تصفيه فاضلاب صنعتي و بهداشتي تاثير بسزايي دارند زيرا باكتري هاي موجود در فاضلاب براي تجزيه آلودگي فاضلاب نياز به اكسيژن دارند و اين اكسيژن توسط ديفيوزر هاي هوادهي تامين مي شود.

 

ديفيوزر ديسكي حباب ريز يكي از پركاربرد ترين ديفيوزر ها مي باشد. ديفيوزر هاي ديسكي با توجه به هوادهي كه دارند به دو نوع ديفيوزر ديسكي حباب ريز هوادهي و ديفيوزر ديسكي حباب درشت هوادهي تقسيم مي شوند كه هر كدام كاربرد خاص خود را دارند. ديفيوزر هاي حباب ريز مزاياي فراواني همچون طول عمر بالا، روش نصب آسان، ايجاد افت فشار ناچيز، مقاومت بالا، بدون مشكل گرفتگي، سرعت انتقال و جذب اكسيژن بالا دارند.

 

نقش هوادهي در تصفيه فاضلاب

فرآيند تصفيه آب و فاضلاب شامل مراحل مختلفي است به عبارتي ديگر در تصفيه فاضلاب يكي از مهم ترين واحدها كه نقش مهمي در تصفيه ايفا مي‌كند واحد هوادهي مي‌باشد. در اين حوضچه باكتري هاي هوازي غالب مي‌گردند اين باكتريها جهت تصفيه نياز به اكسيژن دارند بخشي از اكسيژن از طريق هوا و لايه هاي سطحي در فاضلاب تأمين مي‌گردد ولي در صورت بالا بودن ميزان دبي فاضلاب و بارآلي نياز به تجهيزات جانبي جهت تأمين اكسيژن مي‌باشد.

 

ديفيوزر هاي حباب ريز در حوزه پرورش ماهي و آبزيان به كار مي رود، به وسيله طراحي و اتصال ديفيوزر ها در كف حوضچه پرورش آبزيان، لوله كشي مناسب از طريق بلوئر (پمپ دمنده هوا ) هواي در نظر گرفته شده طبق پارامتر هاي مختلف ظرفيت هوادهي ديفيوزر – نوع ديفيوزر (حباب درشت – حباب ريز ) - مقدار اكسيژن لازم براي حوضچه – مدل ديفيوزر ) در حوضچه پرورش ماهي تزريق ميشود .

 

نگهداري ديفيوزرهاي ديسكي

ديفيوزرها جهت استفاده بهينه و طولاني مدت براي استفاده بهتر بايد در بازه هاي مشخصي رسيدگي و سرويس شوند كه براي اين منظور پيشنهاد مي گردد كه كليه سيستم هاي هوادهي غير فعال گرديده و استخرها تخليه شوند تا ديفيوزر جهت شستشو و بازبيني در دسترس باشند .

 

موثرترين روش پاكسازي رسوبات و جرمهاي روي ديفيوزر، اسيد شور كردن است ، كه اسيد مورد استفاده در شستشوي ديفيوزر، اسيد فرميك مي‌باشد. جهت باز كردن منافذ عبور هوا از روي ممبران‌ ديفيوزرها ابتدا به آرامي با استفاده از اسفنج ، ابر يا برس بسيار نرم روي ممبران ها را شستشو داده و سپس از واترجت براي تكميل شستشويي لايه بيروني ديفيوزر استفاده كنيد پس از شستشويي لايه بيروني ممبران هاي ديفيوزر ، براي تكميل فرآيند جرم زدايي از محلول اسيد فرميك استفاده كنيد.

 

ديفيوزر حباب درشت

اين مدل ديفيوزر بر خلاف ديفيوزر هاي با ممبران ساده در برابر فرسودگي مقاومت خود را نشان ميدهد ، ديگر مزيت هاي ديفيوزر با ممبران سخت ميتوان به طول عمر بسيار بالاي ديفيوزر هاي ساخت ايران براي استفاده در محيط اسيدي و شرايط سخت اشاره كرد .

 

ديفيوزر هاي هوادهي

يكي از انواع ديفيوزرها نوع هوادهي مي باشند، ديفيوزر هاي هوادهي عموما از جنس غشايي و يا ممبراني هستند كه براي توليد اكسيژن و انجام هوادهي در سيستم هاي تصفيه آب ، تصفيه فاضلاب ، استخر هاي پرورش ماهي مورد استفاده قرار مي گيرد . ديفيوزرها بر اساس نوع جنس و ساختاري كه دارند سبب توليد حباب هاي ريز و يا درشت مي گردند .ديفيوزرهاي هوادهي به صورت هاي ديسكي ، لوله اي و صفحه اي توليد مي گردند كه باعث توليد و انتقال بيشتر و يكنواخت اكسيژن مي گردند .

 

كليه پروسه هاي تصفيه فاضلاب كه داراي سيستم هاي هوادهي عمقي مي باشند به منظور ايجاد حباب هاي متحدالشكل و اكسيژن رساني متناسب به تمامي نقاط مخازن هوادهي فاضلاب از تجهيزات حباب ساز بنام ديفيوزر استفاده مي نمايند.

 

انواع ديفيوزرها

ديفيوزرها با توجه به كاربردهاي متفاوت انواع  متفاوتي دارند كه به شرح زير است:

 

ديفيوزرهاي حباب درشت حباب هاي درشت هوا

ديفيوزرهاي حباب ريز ممبراني Fi

ديفيوزرهاي حباب ريز ممبراني تيوپي زيبا حباب لوله

ديفيوزرهاي حباب ريز ممبراني ديسكي

ديفيوزرهاي حباب ريز حباب هوا زيبا

ديفيوزرهاي حباب ريز مطبق ( برجي)

تصفيه فاضلاب بيمارستاني

مراحل تصفيه فاضلاب بيمارستاني

همواره استفاده از آب آشاميدني با آب تصفيه شده براي مصرف كشاورزي و صنايع متفاوت است به عبارتي ديگر تصفيه آب براي مصارف خانگي با آب مصرفي صنايع و كارخانجات متفاوت مي باشد. آب در صنايع و كارخانه ها نيز براي توليد كالا استفاده مي شود و مي توان گفت تا حدودي نيز اسراف مي شود، آب مورد استفاده در كشاورزي و صنايع همواره با آب تصفيه شده مصرف خانگي متفاوت است.

تصفيه فاضلاب و پساب صنعتي براي مصرف دوباره بهترين روش براي استفاده از آب و جلوگيري در اسراف مصرف آب مي باشد، اما برخي از فاضلاب ها مانند فاضلاب بيمارستاني بايستي حتما تصفيه شوند زيرا براي محيط زيست و انسان ها خطراتي در پي دارند و فاضلاب و پساب بيمارستاني بعد از تصفيه نيز مورد استفاده قرار نمي گيرند.

تصفيه فاضلاب بيمارستاني

به طور كلي فاضلاب خروجي از بيمارستان ها، فاضلابي است كه از تمامي واحد ها مانند اورژانس، كمك هاي اوليه، تصفيه دارو، ICU، آزمايشگاه هاي بيولوژيكي و شيميايي، راديولوژي و … توليد مي شود. اين فاضلاب بر خلاف ساير فاضلاب هاي خانگي يا صنعتي، حاوي مواد مقادير زيادي از مواد شيميايي و آلودگي هاي ميكروبي است.

مواد شيميايي موجود در اين فاضلاب شامل آنتي بيوتيك ها، تركيبات ضدعفوني كننده و تركيبات دارويي ديگر مي باشد. تخليه فاضلاب بيمارستان به آب هاي سطحي مي تواند بر روي حيات آبزيان آثار مخربي بگذارد. همچنين اين فاضلاب مي تواند خطرات زيادي را براي انسان و محيط زيست ايجاد نمايد. زيرا در صورت عدم تصفيه مي تواند آب هاي سطحي و زيرزميني را نيز آلوده نمايد.تصفيه فاضلاب بيمارستاني نيز مانند ساير فاضلاب ها شامل مراحلي است كه به طور كلي به ۴ بخش تقسيم مي شود.

مراحل تصفيه فاضلاب بيمارستاني

1.         پيش تصفيه

2.         تصفيه اوليه

3.         تصفيه ثانويه

4.         تصفيه ثالثيه

5.         تصفيه پيشرفته

پيش تصفيه فاضلاب

در اين مرحله از تصفيه فاضلاب موادي از قبيل تكه هاي پارچه و جامدات بزرگ حذف مي شوند. حذف اين مواد از آسيب رسيدن به تجهيزات جلوگيري مي نمايد. جامدات ريز و دانه اي نيز (در صورت وجود) توسط دانه گير حذف مي شوند.

تصفيه اوليه فاضلاب بيمارستاني

در اين مرحله جداسازي فيزيكي جامدات و ذرات روغن و چربي انجام مي گيرد. در واقع بعد از گذر از زلال ساز اوليه، فرصت ته نشيني جامدات ذره اي فراهم مي شود. همچنين مواد سبكي كه قابليت ته نشيني ندارند بر روي سطح مي آيند و توسط يك كفاب روب (Skimmer) جمع مي شوند. مواد ته نشين شده در اين مرحله، لجن اوليه را تشكيل مي دهند.

تصفيه ثانويه فاضلاب بيمارستاني

در اين مرحله، تصفيه بيولوژيكي انجام مي گيرد. ميكروارگانيسم ها در اين مرحله مواد محلول و كلوئيدي را تجزيه مي كنند. عمليات تصفيه بيولوژيكي توسط ميكروارگانيسم ها انجام مي گيرد. به منظور تامين اكسيژن مورد نياز در اين مرحله، از هواده ها استفاده مي شود. لجن تشكيل شده در اين مرحله لجن ثانويه ناميده مي شود. مي توان گفت در اين واحد، حدود ۹۰% جامدات غير آلي حذف مي شوند. به دليل آلودگي ميكروبي فاضلاب بيمارستاني، تصفيه لجن خروجي از تصفيه خانه آن اهميت زيادي دارد.

تصفيه ثالثيه

اين مرحله آخرين مرحله از فرآيند تصفيه فاضلاب است و در اين مرحله جامدات معلقي كه در مراحل قبل و عوامل بيماري زا كه طي تصفيه بيولوژيك حذف نشده اند، حذف مي گردند. اين مرحله گندزدايي ناميده مي شود.مي توان از گندزدايي شيميايي يا فيزيكي استفاده نمود. روش هايي مانند ازن زني، كلر زني و UV مورد استفاده قرار مي گيرند. تصفيه فاضلاب بيمارستاني همواره ضروري و مورد اهميت بوده است. زيرا آلودگي هاي آن تهديدي جدي براي حيات انسان و ساير جانداران تلقي مي گردد.

 

ديفيوزر ديسكي

ديفيوزر ديسكي

يكي از انواع ديفيوزر ها، ديفيوزر ديسكي مي باشد كه در تصفيه آب و فاضلاب كاربرد بسياري دارد، ديفيوزر هاي ديسكي يا به اصطلاح بشقابي در سيستم هاي تصفيه فاضلاب، استخرهاي پرورش ماهي و ... استفاده مي شود، ديفيوزر هاي ديسكي در دو نوع ديفيوزر حباب درشت و ديفيوزر حباب ريز توليد مي شود، ديفيوزر هاي حباب درشت ضريب انتقال كمتري نسبت به ديفيوزر هاي حباب ريز دارند. اما به طور كلي مي توان گفت يكي از پر كاربردترين ديفيوزر ها براي هوادهي آب و فاضلاب در روش هوادهي عمقي، ديفيوزر هاي حباب ريز مي باشند كه داراي ضريب انتقال اكسيژن بالاتري نسبت به ديفيوزر هاي حباب درشت مي باشند. هر ديفيوزر با توجه به سايز توليدي داراي ظرفيت هوادهي مشخصي مي باشد.

در پروسه ‌هاي هوازي يكي از اركان مهم، انتخاب پخش كننده‌ هاي هوا (ديفيوزر) مي‌باشد. در روش‌ هوادهي عمقي به منظور انتقال و تزريق مناسب هوا به آب يا فاضلاب استفاده از ديفيوزر ها به دليل توليد حباب‎ هاي ريز توصيه مي‌شود. هر قدر حباب ‌هاي هوا كوچكتر باشند، راندمان انتقال اكسيژن به آب به دليل افزايش سطح تماس بيشتر خواهد بود.

مزاياي ديفيوزرها

•           روش نصب آسان

•           ايجاد افت فشار ناچيز

•           مقاومت بالا نسبت به خوردگي

•           به علت ايجاد حباب‌هاي ريز سرعت انتقال و جذب اكسيژن بسيار بالاست.

•           حداقل مصرف انرژي

•           بدون مشكل گرفتگي

•           طول عمر بالا

شرايط نگهداري ديفيوزر ها

قابل توجه است كه ديفيوزرها ميبايستي تا قبل از نصب در پروژه و محيط كار در محلي تاريك و خشك نگهداري شود و نبايد در تماس با هواي آزاد، خاك و علي الخصوص نور آفتاب قرار گيرند.اشعه UV آفتاب اثر كاملا تخريبي بر روي ممبران ديفيوزرها دارد و خاصيت ارتجاعي را در ممبران (لايه غشايي لاستيكي) از بين مي‌برد. بر اساس استاندارد و تحقيقات ، نور آفتاب، گرما، گرد و خاك و غبار، يخ زدگي عامل اصلي آسيب رسان به لاستيك به كار رفته در ممبران ديفيوزر مي‌باشد.

لذا تا قبل از نصب از رها كردن ديفيوزرها در محل پروژه و استخرها بدون آبگيري جدا اجتناب نموده و در صورت نصب در محل، تا زمان آبگيري با پارچه‌هاي مخصوص و يا صفحه هاي عايق در برابر نور آفتاب (اشعه UV) و گرد خاك پوشانده شوند. پيشنهاد مي‎گردد با پارچه تارپولين (پارچه هاي ضد آب) پوشانده‏ شود. توجه داشته باشيد تا قبل از نصب در محيط و فضاي‌هاي خارجي، ديفيوزرها در انبار با شرايط ذكر شده نگهداري گردد و اين زمان متجاوز از يك سال نباشد.

نگهداري و شستشوي دوره اي ديفيوزر ها

ديفيوزرها جهت استفاده بهينه و طولاني مدت بايد در زمان هاي مشخص مورد رسيدگي و سرويس دوره اي قرار گيرند، كه براي اين منظور پيشنهاد مي‎ شود كه كليه سيستم هاي هوادهي غير فعال گرديده و استخرها تخليه شوند تا ديفيوزرها جهت شستشو و بازبيني در دسترس باشند.

موثرترين روش  پاكسازي رسوبات و جرمهاي روي ديفيوزرها، اسيد شور كردن است، كه اسيد مورد استفاده در شستشوي ديفيوزرها، اسيد فرميك مي‌باشد. جهت باز كردن منافذ عبور هوا از روي ممبران ‌ها ابتدا به آرامي با استفاده اسفنج ، ابر يا برس بسيار نرم روي ممبران ها را شستشو داده و سپس از واترجت براي تكميل شستشويي لايه بيروني دفيوزرها استفاده نماييد،  پس از شستشويي لايه بيروني ممبران ها، براي تكميل فرآيند جرم زدايي از محلول اسيد فرميك استفاده كنيد.در سيستم هوادهي بعد از بلوئر، جهت تزريق اسيد مي‌بايست يك ورودي و درپوش طراحي نمود، در ضمن بايد از مقاومت اتصالات، شير ها و سيستم انتقال هوا در برابر اسيد اطمينان حاصل گردد.

در مرحله بعد، اسيد فرميك با غلظت ٨۵% به درون سيستم هوادهي تزريق شده و پس از بستن درپوش تزريق اسيد سيستم هوادهي روشن مي‌نماييم تا اسيد از ديفيوزرها تخليه گردد (حداكثر زمان هوادهي از نيم ساعت بيشتر نباشد). از استفاده كردن هر نوع ماده شيميايي به غير از اسيد فرميك باعث آسيب جدي و از بين رفتن ممبران ديفيوزر مي‌گردد.

حتما توجه داشته باشيد كه در زمان طراحي و نصب مي‌بايست از تميز بودن و پاك كردن تمام لوله ها، اتصالات و تمام سيستم هوادهي اطمينان حاصل نمود و قبل از نصب ديفيوزرها تمام خطوط انتقال بدون كوچكترين ذره خاك و براده باشد.براي بالابردن بازدهي و طول عمرديفيوزرها، تاكيد مي‌گردد، دو بار در سال فرآيند تميز كاري و اسيد شوري انجام شود.سرويس منظم، فشار هوادهي دقيق و نگهداري اصولي از ديفيوزرها عمر ممبران يا لايه قشايي را بالا برده و از خارج شدن محصول از شرايط گارانتي جلوگيري مي‌نمايد.

 

ديفيوزر هوادهي

ديفيوزر هوادهي

شركت فراز تصفيه با 25 سال تجربه در صنعت آب و ديفيوزر ديسكي, ديفيوزر هوادهي, ديفيوزر حباب ريز, ديفيوزر لوله اي, پكيج تصفيه فاضلاب و اجراي پروژه هاي متعددي را با روش هاي مختلف تصفيه فاضلاب از قبيل IFAS, MBBR, RBC و ... در نقاط مختلف كشور اجرا نموده است .

 

•           ديفيوزر ديسكي در تصفيه آب و فاضلاب و استخرهاي پرورش ماهي در دو نوع ديفيوزر حباب درشت و حباب ريز توليد مي شوند.

•           ديفيوزر ديسكي

•           ديفيوزر ديسكي حباب درشت  به منظور اختلاط موثر در حوضچه هاي متعادل سازي كاربرد دارد . اگر چه به اين طريق هوادهي هم در داخل مايع انجام مي پذيرد ولي به منظور هوادهي موثرتر پيشنهاد مي گردد در حوضچه هاي هوادهي و مخازن پرورش ماهي از انواع ديفيوزر هاي حباب ريز OXYaeroTM  ( ديفيوزر ديسكي  – ديفيوزر لوله اي ) استفاده گردد .

•           ديفيوزر ديسكي

•           به طور كلي به ديفيوزري با سايز حباب بين 3 تا 50 ميليمتر ديفيوزر هوادهي حباب درشت ميگويند. از ديفيوزر حباب درشت بيشتر در مواردي كه نياز به تلاطم و اختلاط نياز است مانند مخازن متعادلسازي و … استفاده مي شود. همچنين از اين ديفيوزرها مي توان براي اختلاط و به هم زدن و جلوگيري از ته نشيني مواد و همگن سازي محلول استفاده كرد.

•           ديفيوزرهاي هاي حباب درشت اغلب از جنس پلي پروپلين و پي وي سي به شكل هاي بشقابي ساده و سوپاپي و يا قارچي قابل عرضه مي باشند.

•           مشاهده بيشتر اين مطلب » تصفيه فاضلاب

•           ديفيوزر هاي حباب درشت ضريب انتقال كمتري نسبت به ديفيوزر هاي حباب ريز دارند.

•           در روش هاي هوادهي عمقي به منظور انتقال و تزريق مناسب هواي فشرده به آب يا فاضلاب استفاده از افشانك ها يا ديفيوزرهاي هوادهي به دليل توليد حباب هاي بسيار ريز توصيه مي شود .

•           هر قدر حباب هاي هوا كوچكتر باشند، راندمان انتقال اكسيژن به آب به دليل افزايش سطح تماس بيشتر خواهد بود. افشانك ها بسته به نوع كاربرد و اندازه روزنه ها در انواع حباب ريز و حباب درشت موجود مي باشند .

•           اما براي استفاده از سيالات با چسبدگي بالا ديفيوزر حباب درشت مناسب مي باشد .

•           ديفيوزر ديسكي

•           در بسياري از موارد بدليل نياز به اختلاط و تلاطم بيشتر به ويژه درحوضچه هاي متعادل سازي فاضلاب استفاده از ديفيوزر حباب درشت (coars bubble) ترجيح داده مي شوند.

•           اين ديفيوزرها قابليت اختلاط شديدتر جهت و تعليق رسوبات و لجن هاي غليظ را دارا مي باشند.

•           اين مدل از ديفيوزر هوادهي حباب درشت براي مخلوط كردن اكسيژن بسيار مناسب است و براي تصفيه فاضلاب با حجم بالاي ذرات جامد نيز موثر عمل ميكند.

•           ديفيوزرهاي ديسكي در سايزهاي مختلف توليد مي شوند.

•           ديفيوزر ديسكي

•           هر ديفيوزر بسته به سايز توليدي داراي ظرفيت هوادهي مشخصي مي باشد.

•           اين ديفيوزرها هواي توليدي توسط بلوئر هوادهي را تزريق مي كنند. ديفيوزرهاي اكولوژيك(ecologix) داراي بالاتريت كيفيت ممبران بوده و همچنين بدليل دارا بودن شير يكطرفه امكان برگشت هوا به داخل خط لوله امكان ندارد.

•           ديفيوزر سايز ۱۲ اينچ اكولوژيك حباب ريز بوده و براي استخرهاي هوادهي عمقي ضريب انتقال اكسيژن با لايي دارد.

•           همچنين ديفيوزر مدل حباب درشت اكولوژيك كه snap cap ناميده مي شود جهت مخازن متعادلساز و هاضم لجن كاربرد وسيعي دارد.

 

جدول مشخصات ديفيوزر هاي حباب درشت  OXYaeroTM :

pH        4 ~ 10

Membrane Diameter (mm)        270

Diffuser Body    PP / ABS

Connection Size 1 ” , ¾”

Operating Temperature of Membrane    40  °C

Area of Influence Zone  4 m2

Optimum Airflow ( Nm3/hr)       15

Maximum Airflow (Nm3/h)        30

Head Loss ( Cm Wc )      12

Bubble Size ( mm )        4 ~ 5

تصفيه فاضلاب صنعتي

تصفيه فاضلاب صنعتي

همواره تصفيه آب و فاضلاب فرايندي مهم و كاربردي است كه سبب مي شود آلودگي ها و ميكروب هاي آب از بين رفته و آب زلال و پاكيزه براي مصارف خانگي، مصارف صنعتي، كشاورزي و ...  استفاده شود. روش و پكيج تصفيه فاضلاب براي هر نوع فاضلابي متفاوت است به عبارتي روش هاي تصفيه فاضلاب صنعتي با تصفيه فاضلاب بيمارستاني يا فاضلاب خانگي متفاوت است.

فاضلاب صنعتي

به طور كلي به فاضلابي كه از صنايع و كارخانه ها توليد مي گردد فاضلاب صنعتي گفته مي شود كه اين فاضلاب بر اساس نوع محصول توليدي داراي كيفيت و كميت مختلفي است. در همه صنايع مانند صنايع غذايي، صنايع پوشاك، صنايع توليدي مواد شيميايي و … از آب به منظور توليد محصولات استفاده مي شود كه درصد زيادي از اين آب تبديل به فاضلاب شده و نياز است كه قبل از تخليه به محيط زيست توسط پكيج تصفيه فاضلاب صنعتي،تصفيه شود.

فاضلاب صنعتي در دسته فاضلاب هاي خطرناك دسته بندي مي گردد، به طور مثال در صنايع فلزي، فرآيند توليد يا پوشش قطعات فلزي، فاضلاب حاوي مقادير زيادي فلزات سنگين از قبيل مس، كادميوم، نقره، جيوه، كرم و يا نيكل است كه اين عناصر از خطرناك ترين عوامل آلاينده محسوب شده و اثرات ژنتيكي و سرطانزائي آن ها به اثبات رسيده است و يا در صنايع لبني مقدار زيادي چربي هاي محلول از بخش هاي مختلف واحد توليد وارد فاضلاب شده و لزوماً بايستي با روش هاي مخصوص جداسازي و حذف گردد.

انواع آلودگي در فاضلاب صنعتي

آلودگي ها و ناخالصي هاي كه در فاضلاب صنعتي وجود دارند را مي توان به دو دسته كلي آلاينده هاي آلي و آلاينده هاي غير آلي يا معدني تقسيم بندي كرد كه هر كدام شامل مواد و پساب هاي خاصي هستند كه در ادامه به مهم ترين آن ها اشاره مي كنيم:

آلاينده هاي آلي

فنول ها، نونيل فنول، فنول هاي كلردار، رنگ هاي آزو، فتاليك استر، هيدروكربن هاي نفتي، حشره كش ها، آلاينده هاي آلي پايدار يا POPها، قندها، روغن ها و چربي ها، پروتئين ها، شوينده ها، اسيدهاي آلي و ...

آلاينده هاي غير آلي

فلزات سنگين غير قابل تجزيه اي به شدت سمّي مثل آرسنيك، نيكل، كروم، سرب، جيوه، كادميم، اسيدهاي معدني، سولفيد هيدروژن، فسفات ها، نيتريتها، كاتيون ها، مواد قليايي و غيره.

مواد شيميايي: فاضلاب صنايع شيميايي عمدتاً از صنايع پتروشيمي، صنايع شيميايي زغال سنگ، صنايع اسيد و قليايي، صنايع كود شيميايي، صنايع پلاستيك، صنايع دارويي، صنايع رنگ، صنايع لاستيكي و ساير فاضلاب صنعتي حاصل مي شود.

مواد چاپ و رنگرزي: صنعت چاپ و رنگرزي مقدار زيادي پساب توليد مي كند و معمولاً براي هر تن چاپ و رنگرزي ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن آب مصرف مي كند. 90 درصد فاضلاب صنعتي به عنوان فاضلاب چاپي و رنگرزي تخليه مي شوند.

مواد مربوط به كاغذ: فاضلاب صنعت كاغذ عمدتاً از دو فرآيند توليد خمير و توليد كاغذ در صنعت كاغذ حاصل مي شود. فرآيند جداسازي الياف از مواد اوليه گياهي براي ساخت پالپ است كه سپس سفيد مي شود. تهيه كاغذ، رقيق كردن، شكل دادن، فشار دادن و خشك كردن خمير براي تهيه كاغذ است. هر فرآيند مقادير زيادي فاضلاب صنعتي را تخليه مي كنند.

اهميت تصفيه فاضلاب صنعتي

تصفيه فاضلاب صنعتي در طي ساليان اخير پيشرفت هاي بسيار چشمگيري داشته و از سيستم سنتي و ناكارآمد دفع مستقيم پساب به محيط و دفن آن ها وارد مرحله چشمگير تصفيه پساب صنعتي در محل و سپس تركيب آن با فاضلاب شهري براي تصفيه بيشتر به منظور دستيابي به راندمان ۹۹% رسيده است. اين سرمايه گذاري هاي عظيم براي پيشرفت در اين تكنولوژي ها قطعاً با اهدافي همراه بوده است كه اهميت تصفيه فاضلاب صنعتي را نمايان مي كنند:

•تصفيه فاضلاب صنعتي با سيستم نوين، به شدت از تأثير زياد مواد شيميايي و سمّي توليد شده بر روي محيط زيست مي كاهد.

•هدر رفت آب به دليل آلوده شدن با مواد بسيار خطرناك به شدت كاهش پيدا مي كند يا حتي حذف خواهد شد و به خصوص براي شرايط كنوني كه دنيا با بحران منابع آب زيرزميني روبروست فوق العاده است

•مواد شيميايي خطرناكي كه به راحتي مي توانند جانداران زيستگاه هاي مختلف را از بين ببرند وارد چرخه اكوسيستم نمي شوند

•تصفيه لجن توليد شده، متان به عنوان سوخت و كود براي صنايع كشاورزي توليد كند

•با كمك تكنولوژي هاي موجود هزينه هاي جانبي به شدت كاهش پيدا مي كند

•از شيوع بيماري هاي جديد و خطرناك جلوگيري مي كند

•بخشي از آب تصفيه شده را دوباره مي توان وارد چرخه توليد و صنايع كرد.

پكيج تصفيه فاضلاب

پكيج تصفيه فاضلاب

پكيج تصفيه فاضلاب در واقع يك محفظه قابل حمل (پورتال) دفني يا اكسپوز است كه با كمك گرفتن از بلوئرها، ديفيوزرها، لوله كشي هاي انتقال فاضلاب، كلر زن، واحد هاي انعقاد، ته نشيني و زلال سازي سعي در تصفيه فاضلاب بمنظور استفاده مجدد از پساب مي نمايد و يك تصفيه خانه كامل با تمام واحدهاي فرآيندي در ابعاد كوچك است.

 

ميتوان به اين صورت نيز تعريف كرد كه پكيج تصفيه فاضلاب واحد پيش ساخته‌اي است كه جهت تصفيه فاضلاب توليدي اجتماعات كوچك و يا واحدهاي صنعتي و بهداشتي و درماني مورد استفاده قرار مي‌گيرد از آنجا كه اين سيستم‌ها داراي تمامي واحدها و تجهيزات مورد نياز جهت تصفيه هستند، به آنها پكيج تصفيه فاضلاب گفته مي‌شود.

 

واحدهايي كه در يك تصفيه خانه كامل وجود دارد شامل مخزن هوادهي، مخزن ته نشيني، مخزن تماس كلر، مخزن ذخيره لجن و ... است كه اين واحدها در پكيج تصفيه فاضلاب نيز وجود دارد.

 

پكيج تصفيه فاضلاب با استفاده از تكنولوژي هاي مدرن به منظور تصفيه فاضلاب هاي شهرك هاي مسكوني، بيمارستان ها، كارخانجات و … و استفاده مجدد به ويژه مصارف كشاورزي و آبياري فضاي سبز بسيار حائز اهميت مي باشد.

 

پكيج تصفيه فاضلاب بهداشتي براي تصفيه فاضلاب و پساب توليدي حاصل از شستشو و نظافت در مجتمعات مسكوني و اداري و...ميباشد.

 

جنس ساخت پكيج تصفيه فاضلاب از دو نوع فلزي و بتني ميباشد كه نوع فلزي آن به دليل هزينه كمتر در راه اندازي و راهبري و قابليت جابجايي آن در صورت لزوم، از محبوبيت بيشتري برخوردار است.

 

لزوم استفاده از سيستمهاي تصفيه فاضلاب

تصفيه فاضلاب يكي از مهمترين پارامترهايي است كه به جبران كمبود منابع آبي در كشورهاي مختلف با توجه به بحران جهاني آب كمك مي كند.

آب برگشتي از منابع توليد پساب فاضلاب كه توسط پكيج تصفيه فاضلاب به چرخه مصرف باز مي گردد را مي توان مجددا در چرخه توليد مورد استفاده قرار داد.

اين سيستم هاي تصفيه به انواع انساني، بهداشتي و صنعتي تقسيم مي شوند كه نوع آن بستگي به نوع فاضلاب خروجي از منبع توليد آن را دارد.

اجزاي پكيج تصفيه فاضلاب

اجزاء مشترك پكيج هاي فاضلاب اعم از پكيج فاضلاب انساني، فاضلاب بهداشتي، فاضلاب صنعتي و … عبارتند از :

 

واحد آشغالگيري و دانه گيري تصفيه خانه فاضلاب

بخش متعادل سازي و تنظيم جريان ورودي به پكيج

ايستگاه پمپاژ يكنواخت فاضلاب

واحد كنترل pH

واحد بيولوژيكي (هوازي با غير هوازي)

سيستم هوادهي از طريق بلوئرها و ديفيوزرها

مخزن ته نشيني توده هاي بيولوژيكي

واحد ذخيره و هاضم لجن

قسمت ضدعفوني از طريق نصب كلريناتور و يا ازن ژنراتور

واحدي بمنظور كنترل بخش هاي مختلف الكتريكي از طريق نصب تابلو كنترل

پكيج تصفيه فاضلاب و انواع آن

پكيج تصفيه فاضلاب به نوعي از سيستم هاي تصفيه فاضلاب اطلاق مي گردد كه تمامي واحدها و تجهيزات، مجتمع در يك پكيج به صورت پيش ساخته اجرا مي گردد. اين پكيج ها بر حسب متريال به سه دسته تقسيم مي گردد:

 

    پكيج تصفيه فاضلاب فلزي با پوشش اپوكسي

    پكيج تصفيه فاضلاب پلي اتيلني

    پكيج تصفيه فاضلاب كامپوزيتي

مزاياي استفاده از پكيج تصفيه فاضلاب

    دارا بودن قابليت حمل و جابجايي

     قابل ارتقاء بودن در صورت تغييرات

    شكل ظاهري مناسب و حجم كم

    سهولت بهره برداري و نگهداري

    مصرف انرژي پايين تر نسبت به تصفيه خانه بتني

    دارا بودن تمام واحدها و تجهيزات مورد نياز براي تصفيه فاضلاب

 

انواع فاضلاب

فاضلاب بهداشتي

به فاضلاب خروجي از منازل مسكوني، مراكز اداري و تجاري، بيمارستان ها و …فاضلاب بهداشتي يا انساني مي گويند.

 

 فاضلاب صنعتي

به فاضلاب حاصل فعاليت مراكز صنعتي، كارخانجات، پالايشگاه ها، نيروگاه ها و … فاضلاب صنعتي تلقي مي شود.

 

 

 

تقريبا در تمامي موارد بار آلي و آلايندگي فاضلاب صنعتي بسيار بالاتر از فاضلاب بهداشتي مي باشد.

 

همچنين مكانيزم انتخاب نوع فرايند تصفيه فاضلاب به نوع فاضلاب ورودي به دستگاه وابسته است.

 

معمولا براي تصفيه فاضلاب بهداشتي از فرآيندهاي بيولوژيكي هوازي استفاده مي شود.

 

براي تصفيه فاضلاب صنعتي به دليل بار آلي بالاتر تركيبي از فرآيند هواي بيولوژيكي هوازي و بيهوازي، شيميايي و فيزيكي استفاده مي شود.

 

 پكيج هاي تصفيه فاضلاب بهداشتي - انساني

پركاربرد ترين دستگاه در تصفيه پسابهاي صنعتي ، بيمارستاني ، مجتمع هاي مسكوني ، اداري و ... مي باشد .

پكيج هاي تصفيه فاضلاب اعم از انساني و يا بهداشتي و يا حتي صنعتي سيستم هايي هسستند با جنس بدنه فلزي ، پلي اتيلني و يا كامپوزيت كه بواسطه تجهيزات خاصي مورد استفاده درون آنها و طراحي دقيق توانايي دارد فاضلاب جامد و مايع خارج شده از مجتمع هاي مسكوني ، واحدهاي بهداشتي و ... را تصفيه نمايند و جهت استفاده مجدد در اختيار كارفرما قرار دهند.

با همكاري دقيق تجهيزات ته نشيني ، هوادهي و گندزدايي درون اين پكيج ها ، كارفرما قادر خواهد بود آبي بدون رنگ و بدون بو از قسمت انتهايي دستگاه تحويل بگيرد .

  پكيج تصفيه فاضلاب صنعتي

از عوامل ايجاد كننده هاي تصفيه فاضلاب صنعتي و پساب آنها مي توان از واحد هاي صنعتي و پساب ناشي از توليدات كارخانجات صنعتي نام برد.

يكي از پر استفاده ترين روشهاي تصفيه فاضلاب صنعتي استفاده از پكيج هاي تصفيه فاضلاب صنعتي مي باشد.

يكي از عمده ترين مشكل هاي صنايع صنعتي استاندارد خروجي فاضلاب مي باشد كه با توجه به خروجي فاضلاب از پكيج تصفيه فاضلاب صنعتي در مقاسيه با ساير روش ها شركت هاي سازنده را مجاب به توليد اين نوع سيستم نمود و از سويي كارخانجاتي كه با اينگونه آلايندها سرو كار دارند را مجاب به استفاده از پكيج تصفيه فاضلاب صنعتي نموده است.

فاضلاب هاي توليد شده در صنايع مختلف عمدتا به دو دسته جدا از هم تقسيم مي شوند :

    فاضلابهاي با خاصيت بيو شيمايي كه تشكيل دهنده اجزاي آنها اصولا مواد عالي تجزيه پذير بوده كه در صنايع غذايي,دامداري,.فاضلاب هاي بهداشتي,رستورانها,آشپزخانه ها مي باشند.

    فاضلابهاي شيمايي كه اجزاي تشكيل دهنده آنها عموما مواد شيميايي تجزيه ناپذير مي باشند كه عمدتا در صنايع پتروشيمي,پالايشگاه,نساجي,صنايع فولاد,سيمان, مي باشند .