ديفيوزر ديسكي

ديفيوزر ديسكي

يكي از انواع ديفيوزر ها، ديفيوزر ديسكي مي باشد كه در تصفيه آب و فاضلاب كاربرد بسياري دارد، ديفيوزر هاي ديسكي يا به اصطلاح بشقابي در سيستم هاي تصفيه فاضلاب، استخرهاي پرورش ماهي و ... استفاده مي شود، ديفيوزر هاي ديسكي در دو نوع ديفيوزر حباب درشت و ديفيوزر حباب ريز توليد مي شود، ديفيوزر هاي حباب درشت ضريب انتقال كمتري نسبت به ديفيوزر هاي حباب ريز دارند. اما به طور كلي مي توان گفت يكي از پر كاربردترين ديفيوزر ها براي هوادهي آب و فاضلاب در روش هوادهي عمقي، ديفيوزر هاي حباب ريز مي باشند كه داراي ضريب انتقال اكسيژن بالاتري نسبت به ديفيوزر هاي حباب درشت مي باشند. هر ديفيوزر با توجه به سايز توليدي داراي ظرفيت هوادهي مشخصي مي باشد.

در پروسه ‌هاي هوازي يكي از اركان مهم، انتخاب پخش كننده‌ هاي هوا (ديفيوزر) مي‌باشد. در روش‌ هوادهي عمقي به منظور انتقال و تزريق مناسب هوا به آب يا فاضلاب استفاده از ديفيوزر ها به دليل توليد حباب‎ هاي ريز توصيه مي‌شود. هر قدر حباب ‌هاي هوا كوچكتر باشند، راندمان انتقال اكسيژن به آب به دليل افزايش سطح تماس بيشتر خواهد بود.

مزاياي ديفيوزرها

•           روش نصب آسان

•           ايجاد افت فشار ناچيز

•           مقاومت بالا نسبت به خوردگي

•           به علت ايجاد حباب‌هاي ريز سرعت انتقال و جذب اكسيژن بسيار بالاست.

•           حداقل مصرف انرژي

•           بدون مشكل گرفتگي

•           طول عمر بالا

شرايط نگهداري ديفيوزر ها

قابل توجه است كه ديفيوزرها ميبايستي تا قبل از نصب در پروژه و محيط كار در محلي تاريك و خشك نگهداري شود و نبايد در تماس با هواي آزاد، خاك و علي الخصوص نور آفتاب قرار گيرند.اشعه UV آفتاب اثر كاملا تخريبي بر روي ممبران ديفيوزرها دارد و خاصيت ارتجاعي را در ممبران (لايه غشايي لاستيكي) از بين مي‌برد. بر اساس استاندارد و تحقيقات ، نور آفتاب، گرما، گرد و خاك و غبار، يخ زدگي عامل اصلي آسيب رسان به لاستيك به كار رفته در ممبران ديفيوزر مي‌باشد.

لذا تا قبل از نصب از رها كردن ديفيوزرها در محل پروژه و استخرها بدون آبگيري جدا اجتناب نموده و در صورت نصب در محل، تا زمان آبگيري با پارچه‌هاي مخصوص و يا صفحه هاي عايق در برابر نور آفتاب (اشعه UV) و گرد خاك پوشانده شوند. پيشنهاد مي‎گردد با پارچه تارپولين (پارچه هاي ضد آب) پوشانده‏ شود. توجه داشته باشيد تا قبل از نصب در محيط و فضاي‌هاي خارجي، ديفيوزرها در انبار با شرايط ذكر شده نگهداري گردد و اين زمان متجاوز از يك سال نباشد.

نگهداري و شستشوي دوره اي ديفيوزر ها

ديفيوزرها جهت استفاده بهينه و طولاني مدت بايد در زمان هاي مشخص مورد رسيدگي و سرويس دوره اي قرار گيرند، كه براي اين منظور پيشنهاد مي‎ شود كه كليه سيستم هاي هوادهي غير فعال گرديده و استخرها تخليه شوند تا ديفيوزرها جهت شستشو و بازبيني در دسترس باشند.

موثرترين روش  پاكسازي رسوبات و جرمهاي روي ديفيوزرها، اسيد شور كردن است، كه اسيد مورد استفاده در شستشوي ديفيوزرها، اسيد فرميك مي‌باشد. جهت باز كردن منافذ عبور هوا از روي ممبران ‌ها ابتدا به آرامي با استفاده اسفنج ، ابر يا برس بسيار نرم روي ممبران ها را شستشو داده و سپس از واترجت براي تكميل شستشويي لايه بيروني دفيوزرها استفاده نماييد،  پس از شستشويي لايه بيروني ممبران ها، براي تكميل فرآيند جرم زدايي از محلول اسيد فرميك استفاده كنيد.در سيستم هوادهي بعد از بلوئر، جهت تزريق اسيد مي‌بايست يك ورودي و درپوش طراحي نمود، در ضمن بايد از مقاومت اتصالات، شير ها و سيستم انتقال هوا در برابر اسيد اطمينان حاصل گردد.

در مرحله بعد، اسيد فرميك با غلظت ٨۵% به درون سيستم هوادهي تزريق شده و پس از بستن درپوش تزريق اسيد سيستم هوادهي روشن مي‌نماييم تا اسيد از ديفيوزرها تخليه گردد (حداكثر زمان هوادهي از نيم ساعت بيشتر نباشد). از استفاده كردن هر نوع ماده شيميايي به غير از اسيد فرميك باعث آسيب جدي و از بين رفتن ممبران ديفيوزر مي‌گردد.

حتما توجه داشته باشيد كه در زمان طراحي و نصب مي‌بايست از تميز بودن و پاك كردن تمام لوله ها، اتصالات و تمام سيستم هوادهي اطمينان حاصل نمود و قبل از نصب ديفيوزرها تمام خطوط انتقال بدون كوچكترين ذره خاك و براده باشد.براي بالابردن بازدهي و طول عمرديفيوزرها، تاكيد مي‌گردد، دو بار در سال فرآيند تميز كاري و اسيد شوري انجام شود.سرويس منظم، فشار هوادهي دقيق و نگهداري اصولي از ديفيوزرها عمر ممبران يا لايه قشايي را بالا برده و از خارج شدن محصول از شرايط گارانتي جلوگيري مي‌نمايد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.