گوسفند افشار

ويژگي گوسفند افشار اصيل :

گوسفند افشار

 

گوسفند افشاري يكي از بهترين نژاد گوسفند ايراني است كه نژادي است گوشتي با رنگ بدن قهوه اي روشن تا تيره و بندرت سفيد مشاهده مي شود. ميانگين وزن آن در قوچ بالغ 65/88 كيلوگرم و در ميش بالغ 52/70 كيلوگرم مي باشد.

پراكنش: گوسفند افشاري در وسعتي قريب به 20000 كيلومتر مربع در بين استان زنجان و قسمتي از استانهاي آذربايجان‌غربي و آذربايجان شرقي و مركز اصلاح نژاد قزوين(شهـــر شال)✓  است.

‌جمعيت: بالغ بر يك ميليون رأس مي‌باشد.

رنگ: رنگ غالب در گوسفندان بالغ قهوه‌اي متمايل به قرمز يكدست، بدون لكه با دامنه تغييرات از قهوه‌اي روشن تا قهوه‌اي تيره متمايل به سياه و به ندرت به رنگ سفيد مشاهده مي شود. رنگ بدن بره‌ها در بدو تولد قهوه‌اي متمايل به سياه بوده و به تدريج با افزايش ‌سن رنگ بدن روشن‌تر مي‌گردد.

خصوصيات ظاهري: گوشها معمولا به صورت افتاده و بزرگ بوده، ليكن گوسفند افشاري نيم گوش و بدون گوش نيز ديده مي‌شود. قوچ و ميش هر دو فاقد شاخ مي‌باشند. روي بيني در قوچها اكثرأ انحنا وجود دارد و در ميشها صاف يا داراي انحناي كمي است‌. گردن در ميش ها دراز بوده و در قوچها قوي و ضخيم مي‌باشد. دنبه در گوسفند افشاري دو لپي بوده و به صورت سفره‌اي و پهن مي‌باشد. گوسفند افشاري جزو گوسفندان سنگين ‌دنبه كشور محسوب مي‌گردد. دنبه در اين حيوان معمولا داراي شيب خاصي است كه از ناحيه كمر حيوان شروع‌ مي‌شود و حالت افتادگي را به دنبه مي‌دهد.

دنبالچه داراي پشم، بدون ذخيره چربي بوده و برجستگي دنبالچه از نماي جانبي چندان قابل مشاهده نيست‌. دنبالچه ممكن است گاهي درازتر از دنبه باشد. گوسفند افشاري جزو گوسفندان بلند قد محسوب مي‌گردد و بيومتريهاي انجام شده نشان مي‌دهد كه ارتفاع كمر دراين حيوان قدري بلندتر از ارتفاع جدوگاه مي‌باشد و دست و پا از ظرافت خاصي برخوردار است كه حيوان را قادر به ‌راه پيمايي در كوهستان و مناطق سنگلاخي مي‌نمايد. سطح پشت، گردن، دنبه و دنبالچه در اين حيوان غالبأ پوشيده از پشم بوده، ليكن زير گردن، زير شكم، دست و پاو صورت فاقد پشم است و از موهاي زبري كه رنگ آنها تيره‌تر از رنگ پشم حيوان است پوشيده شده است‌. از نظر كميت و كيفيت پشم در مقايسه با ساير گوسفندان بومي استان، متفاوت و از نظر ظرافت الياف با گوسفندان  شال. مغاني، قزل و بختياري مشابه بوده و داراي پشم ضخيمي مي‌باشد كه در صنعت قالي بافي  از آن استفاده مي‌كنند.

خصوصيات توليدي:

ميانگين وزن تولد بره نر 4.35 كيلوگرم

ميانگين وزن تولد بره ماده 4 كيلوگرم

ميانگين وزن پايان شيرخوارگي بره نر 29.5 كيلوگرم

ميانگين وزن پايان شيرخوارگي بره ماده 26.5 كيلوگرم

ميانگين وزن شش ماهگي بره نر 41.24 كيلوگرم

ميانگين وزن شش ماهگي بره ماده 38.7 كيلوگرم

ميانگين وزن در قوچ بالغ 65/88 كيلوگرم و در ميش بالغ 52/70 كيلوگرم مي باشد.

ميانگين وزن پشم سالانه توليدي در بره نر 641 گرم

ميانگين وزن پشم بره سالانه توليدي در ماده 478 گرم

خصوصيات ژنتيكي:

1- چند قلو زايي

2- سرعت رشد بالاي اين نژاد بطوريكه جزء اولين گروه گوسفندان گوشتي كشور و هم رديف گوسفند بختياري، گوسفند ماكويي و گوسفند مغاني قرار گرفته است.

3- توليد شير خوب و پرچرب اين گوسفند كه باعث‌شده است جزء گوسفندان دو منظوره گوشتي شيري قرار بگيرد.

4- سازگاري و عادت پذيري آن با شرايط آب و هوايي مناطق سردسير.

5- قدرت راه پيمايي و كوه پيمايي خوب اين نژاد بطوريكه قادر است فاصله 100 كيلو متري بين ييلاق و قشلاق رابه راحتي طي نمايد.

6- بالا بودن نسبي دو قلو زايي اين نژاد بعد نژاد شـــــال

7- مقاومت گوسفند افشاري در مقابل امراض انگلي داخلي و خارجي.

 

8- بالا بودن ضريب تبديل و داشتن بازده اقتصادي مطلوب.

ـــــــــــــــ

براي خريد نژاد افشار و شال اصلاح شده

مي توانيد به كارشناس فروش رامين ذكريايي تماس حاصل فرماييد

قيمت مناسب دوقلوزايي بالا هدف ماست

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.