گوسفند شال

گوسفند شال

 

خريد گوسفند شال با توجه به سرعت وزن گيري بالا تقريبا افزايش وزن 240 گرمي در روز و درصد بالاي دوقلوزايي كاملا طبيعي است اما بايد توجه داشته باشيد كه اين نژاد گوسفند با شرايط آب و هواي گرمسيري سازگار است و مناسب پرورش در آب و هواي سرد و كوهستاني نيست.

 

يكي از مهمترين منابع غذايي كه حاوي پروتئين زياد و انواع مواد مغذي است گوشت گوسفندي است از اين رو پرواربندي گوسفندان هميشه سود كلاني دارد به خصوص اينكه اگر نژاد گوسفندان گوشتي را انتخاب كنيد. گوسفند شال يكي از نژادهاي گوسفندان گوشتي بومي ايران است كه دامداران زيادي علاقه مند به خريد اين گوسفند هستند زيرا سرعت وزن گيري بالايي دارد و گوشت آن كم چرب است. گوسفند شال علاوه بر درصد بالاي گوشت، درصد دوقلوزايي بالاي در حد 40 درصد دارد از اين رو براي توليد مثل گوسفند زنده و پرواربندي گوسفندان مي تواند گزينه خوبي براي خريد باشد.

ويژگي هاي ظاهري گوسفند شال :

اين نژاد گوسفند شال با درصد دوقلوزايي بالا بومي استان قزوين و شهرستان بوئين زهرا است كه با توجه به شرايط آب و هواي گرمسيري كه اين منطقه دارد حتي پرورش گوسفند زنده در مناطق گرمسيري چون كرمان، سمنان، يزد و گلستان رواج دارد اما براي مناطق كوهستاني اين نژاد گوسفند مناسب نيست

گوسفند شال از دسته گوسفندان سنگين وزن

گوسفند شال با در صد دوقلوزايي بالا را جزو دسته گوسفندان سنگين وزن چون مغاني و افشاري مي دانند و دنبه ي زيادي دارد، وزن بره شال در بدو تولد نزديك به 5 كيلوگرم و وزن گوسفند شال در سن بلوغ بين 67 تا 72 كيلوگرم است. روزانه بيش از 130 گرم به وزن گوسفند شال افزوده مي شود و به دليل  كيفيت بالاي گوشت شال و درصد بالاي گوشت نسبت به چربي خريد و فروش گوسفند شال به وفور در ايران مشاهده مي شود.

1-درصد دوقلوزايي آن 40 درصد

2-وزن بره نر در بدو تولد : 4.8 و بره ماده 4.5 كيلوگرم

3-وزن بره در پايان شيرخوارگي : بره نر 26 و بره ماده 24 كيلوگرم

4-وزن شش ماهگي بره نر 34 و بره ماده 31 كيلوگرم

5-وزن گوسفند بالغ شال: نر 72 و ماده 67 كيلوگرم

6-افزايش وزن گوسفند در دوره پرواربندي 130 الي 240 گرم

7-بازده لاشه گوشت 46%

8-ميزان شير توليد شده ميش شال روزانه 800 گرم

9-ميزان دوره شيردهي 5 ماه

10-بومي استان قزوين

11-جمعيت : 150 هزار راس

12-رنگ : سياه در بدو تولد و تمايل به خاكستري روشن در سن بلوغ

پرورش نژاد گوسفند شال سود بالايي دارد :

همانطور كه در مشخصات و ويژگي هاي اين نژاد گوسفند ايراني مشاهده مي كنيد با توجه به درصد لاشه گوشت 40 درصدي و كم چرب بودن گوشت آن جزو بهترين نژاد گوسفندان گوشتي و پرواري در ايران بعد از گوسفندان سنگسري محسوب مي شود.

 

گوسفند نژاد شال بهتر است يا افشار ؟

 

نژاد گوسفند شال به مانند نژاد قزل، مهرباني، افشاري جزو دسته گوسفندان سنگين وزن هستند كه دنبه زيادي دارند و جالب است بدانيد هر دو نژاد شال و افشاري نسبتا در لاشه  گوشت درصد مشابهي دارند با اين تفاوت كه گوسفندان شال درصد دو قلوزايي بيشتري نسبت به افشاري دارند و البته اين نژاد گوسفند بيشتر براي مناطق  گرمسيري و نيمه بياباني خوب است در صورتي كه نژاد گوسفندان افشاري براي مناطق كوهستاني و آب و هواي سرد خوب است.

 

هنگام خريد گوسفند شال با در صد دوقلوزايي بالا حتما دقت فرماييد

 

حتما در انتخاب و خريد گوسفندان ايراني بايد دقت كنيد كه با توجه به منطقه زندگي شما كدام نژاد بهتر است و علاوه بر آن به يك سري مشخصات توجه كنيد تا بتوانيد گوسفند سالم و سرحال خريداري كنيد كه اين مورد براي تمامي نژادها صدق مي كند.

 

ريختن پشم گوسفند نشانه از بيماري گري است.

 

كوتاه بودن فك پايين و بالا نشانه اين است كه گوسفند به خوبي نمي تواند بچرد.

 

داندان هاي شكسته و از هم باز شده نشانه گوسفندان پير است.

 

گوسفند سالم چشماني براق، پاهاي قوي،پوست بدون زخم دارد.

 

با دست زدن به بيضه گوسفندان يا همان دنبلان گوسفندان از سلامت آنها مطمئن شويد.

 

دنبلان گوسفندان بايد به اندازه و در يك راستا باشند.

 

قوچ خوب بايد قيافه اي خشن و نرينه داشته باشد.

 

سينه اي پهن داشته باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.