نوار نقاله

نوار نقاله

نوار نقاله در عبارت از دو كلمه نوار و نقال ساخته شده است كه عبارت نوارنشان از يك حلقه بسته دارد كه به صورت پهن و عرض دار و انعطاف پذير است كه نقاله قابليت نقل كردن جسمي يا جرمي را توسط نوار نشان مي دهد كه به آن تسمه نقاله نيز گفته مي شوداين نوار دايما در حال كشش و انعطاف هست پس بايد در برابر نيروهاي كششي و خمشي استحكام كافي داشته باشد واز دو بخش بلت و تجهيزات مكانيكي ساخته مي شود.

اين نوار به مثابه هم جاده و هم سيستم حركتي يك مجموعه توليدي و پردازشي است. با ماشيني شدن صنعت و عدم دخالت انسان نياز به نقاله ها گسترش صد چندان يافته است. نقاله مثل مسير بسته اي است كه باري را جابجا مي كند و مدام اين چرخه تكرار مي شود. خواه هدف انتقال باشد و خواه هدف تعيين مسيري باشد كه مي بايست در طول آن، فرايند خاصي روي محصول انجام گيرد.

به صورت عاميانه از اين دستگاه با نام نوار نقاله ياد مي شود. در عمل اين دو ماشين يكسان هستند و تنها در برخي ويژگي ها متفاوت هستند.

معمولا محل اتكاي وسايل در اين دستگاه به صورت زنجيري است و به منظور جابجايي موادي با شكل صلب مثل ظروف، جعبه ها و  يا هرچيز ديگري استفاده مي شود. اما در دستگاه تسمه نقاله به جاي زنجير از تسمه استفاده مي شود. چون محل اتكا بسته است مي توان موادي كه شكل ثابت ندارند همچون شن و ماسه را منتقل كرد.

 

جنس نوار نقاله :

اين دستگاه از اجزا و قطعات مختلفي تشكيل شده است.

اما مهمترين بخش آن تسمه است.

جنس تسمه ها با توجه به شرايط كاري متفاوت انتخاب مي شود.

اين تسمه مي تواند حتي از فلزات براي برخي كارهاي خاص توليد شوند اما اغلب تسمه ها از جنس هاي لاستيكي توليد مي شوند.

تسمه هاي آج دار، استيل كرد، پي وي سي ، پي وي جي و تسمه نقاله V شكل انواع گوناگوني از تسمه ها هستند.

اين تسمه جز وسيله هاي حمل كننده سيستم هاي انتقال موادهاي تسمه اي مي باشند.

شكل ظاهري آنها به اين صورت است كه دو قرقره يا بيشتر به وسيله يك حلقه از تسمه هايي كه براي حمل مواد هستند به دور آن پيچيده مي شود.

 

مزاياي استفاده از آن :

مزايا و ويژگي هاي استفاده از نقاله منجيد دار

نوار نقاله منجيد دار يا همان TEXTER داراي چندين لايه متنوع است.(همين امر باعث شده تا اين نمونه از نوار نقاله يعني نوار نقاله منجيد دار بيشترين استفاده را نسبت به ساير نمونه ها داشته باشد.)

در نوار نقاله منجيد دار از الياف منجيد استفاده شده؛ در قسمت طول آن يعني تارها از جنس پلي استر بوده كه موجب شده تا افزايش طولي آن كم شود، همچنين در قسمت عرضي آن( پودها) به دليل استفاده از نايلون به راحتي انعطاف پذير خواهند بود.

كاركرد بسيار خوبي در برابر ضربه ها دارد زيرا در نوار نقاله منجيد دار لاستيك نايلون به كار رفته است.

از ديگر ويژگي هاي اين نوع نوار نقاله موارد زير مي باشد:

    مقدار چسبندگي متناسب با لاستيك منجيدها

    متنوع بودن كاورها

    محكم بودن و استقامت در مقابل پاره شدن هاي احتمالي

    ضد رطوبت بودن 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.