آموزش پيانو

آموزش پيانو

 يكي از مانند يادگيري ساز پيانو امري بسيار سخت و پيچيده مي باشد ، بنا بر اين بايد براي

آموزش اين ساز دلنشين و زيبا به استادان و نوازندگان حرفه ايي در اين زمينه مراجعه كنيد . در آموزش پيانو و يادگيري آن نت خواني اين ساز بسيار مهم است و هنر جويان گرامي بايد به درستي كلاويه ها و نت هاي آن و هم چنين قرار گيري نت ها را به خوبي بشناسند .

چگونه آموزش پيانو ببينيم ؟ 

لازم به ذكر است كه براي ياد گيري اين ساز به تكرار و تمرين و وقت نياز داريد به دليل آن كه پيانو مادر تمام ساز ها مي باشد و ممكن است در ماه هاي اول آموزش پيانو شما را بسيار خسته كند ، بنا بر اين پيشنهاد مي شود كه اگر به ساز پيانو علاقه داريد به ياد گيري آن اقدام كنيد در غير اين صورت ممكن است ياد گيري اين ساز براي شما امري طاقت فرسا شود .
در آموزش پيانو اولين قدم ، يادگيري نت ها و نحوه قرار گيري آن بر روي كلاويه هاي ساز مي باشد ، بايد بيان شود كه پيانو 88 كليد دارد و هر كدام از اين كليد ها نت مخصوص به خود را با صدا هاي زير و بم دارد .

 

 

در ابتدا :

هر نت را با حروف انگليسي مربوط به آن نمايش مي دهيم :

  • دو ( DO=C )
  • ر ( RE=D )
  • مي ( MI=E )
  • فا ( FA=F )
  • سل ( SOL=G )
  • لا ( LA=A )
  • سي ( SI=B )

حال براي آن كه بتوان راحت تر مكان هر نت را بر روي كلاويه درك كرد و آن را ياد گرفت ، بهتر است كه با يك كليد و مفهومي به نام دو مياني آشنا شويد . براي يافتن دو مياني بهتر دقيقا ميانه ساز را در نظر بگيريد ، حال چند كليد به سمت چپ نشان دهنده دو مياني مي باشد ، براي درك دقيق تر اين موضوع بهتر است كه در ابتدا به نحوه قرار گيري كليد  دو در ساز دقت كنيد و اين موضوع در آموزش مقدماتي و اوليه پيانو بسيار مهم است ، كه در زير عنوان شده است :

 


 

 

قرار گيري كليد دو بر روي كلاويه :

بر روي ساز پيانو 36 كليد سياه وجود دارد كه به صورت دو به دو ، سه به سه در كنار يك ديگر قرار گرفته اند ، حال اگر به كليد هايي كه به صورت دو به دو هستند توجه كنيد ، نت دو ( DO=C ) قبل از كليد هايي كه به صورت دو به دو مشكي هستند ، قرار دارد و به همين روال مي توان به راحتي نت هايي ديگر را در ذهنتان به خاطر بسپاريد . اين الگو به شما كمك خواهد كرد كه چگونه نت هاي مربوطه را بر روي ساز تشخيص دهيد ، البته شايان به ذكر است كه اين موضوع به تكرار و تمرين فراوان نياز دارد تا شما به هنگام نواختن پيانو بتوانيد به راحتي جاي نت ها را تشخيص دهيد . در آموزش پيانو به صورت مقدماتي بايد بتوانيد تمامي كليد ها را بشناسيد و بدانيد كه هر نت در كدام قسمت قرار گرفته است .
نت هايي كه در پيانو قرار گرفته اند ، هر چه به سمت راست پيانو توجه كرده و كلاويه ها را لمس كنيد خواهيد ديد كه صداي زير تري دارد و هرچه به سمت چپ پيانو نگاه كنيد متوجه خواهيد شد كه صداي بم تري ايجاد مي كند . حال براي تمامي هفت نتي كه وجود دارد صدا هاي بم تا صدا هاي زير را شامل خواهد شد .

قوي شدن انگشتان براي نواختن پيانو :

داشتن انگشتاني قوي براي نواختن پيانو يك اصل مهم مي باشد و در آموزش پيانو نكات مربوط به آن به هنر جويان آموزش داده مي شود . نحوه قرار گرفتن دست ها بر روي پيانو بسيار حائز اهميت است به دليل آن كه نوازندگان غير حرفه ايي هيچ گاه پشت ساز نبوده اند و از قرار گيري دستانشان بر روي ساز ممكن است اطلاعي نداشته باشند ، بنا بر اين در آموزش پيانو انجام تمرين هايي براي قوي شدن دست ها بسيار مهم و اساسي مي باشد .


 

 

نكته بسيار مهم در اجراي موسيقي :

لازم به ذكر است كه در آموزش پيانو تكنيك خواندن و اجراي موسيقي بسيار مهم است ، به دليل آن كه سبب مي شود به صورت آگاهانه در فضاي نت ها و موسيقي قرار بگيريد و بتوانيد نت هاي بعدي را به خوبي پيش بيني كنيد . اين موضوع براي آموزش پيانو بسيار مهم است و با رعايت آن مي توانيد بسيار راحت تر و سريع تر قطعه مورد نظر را بنوازيد .
نكته بسيار مهم ديگر در آموزش پيانو به صورت مقدماتي اين است كه بتوانيد هر قطعه را بخش بندي كرده و بخش هاي مختلف آن را به صورت آهسته ياد بگيريد و هرگز در آموزش مقدماتي پيانو سعي نكنيد قطعه را به سرعت بنوازيد به دليل آن كه بتوانيد با ساز خود ارتباط بر قرار كرده و هم چنين به خوبي درس ها فرا گيريد . بعد از آن كه تمامي نكات مربوط به آموزش پيانو به صورت مقدماتي را فرا گرفتيد ( نحوه نت خواني ، نوع نشستن پشت پيانو ، نحوه قرار گيري دست ها بر روي پيانو و نواختن ابتدايي پيانو ... ) ، مي توانيد به آموزش پيانو به صورت پيشرفته بپردازيد و قطعه هاي سنگين تري را آموزش ديده و اجرا نماييد . در آموزش پيانو و ياد گيري آن ، به خاطر سپردن نت ها و تمرين اجراي آن ها بسيار مهم است . شما بايد قدرت تحليل خود را با تمرين و تكرار و با استفاده از هوش و ذكاوت خود بالا ببريد ، علاوه بر اين كه تمرينات فيزيكي براي تقويت عضلات دستتان انجام مي دهيد ، نبايد از نت ها غافل شويد و هم چنين بايد سعي كنيد كه در آموزش پيانو تكنيك ها را از مدرس خود بياموزيد . براي آموزش پيانو بايد از مدرسان حرفه ايي و با تجربه در اين زمينه ياري بگيريد و با آن ها مشورت نماييد .
براي كسب اطلاعات بيشتر به صفحه اصلي وب سايت البرز پيانو مراجعه كنيد .

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.