كوك و رگلاژ پيانو

كوك و رگلاژ پيانو

كوك و رگلاژ پيانو از جمله خدمات بسيار مهمي مي باشد كه بايد توسطاستادان با تجربه در اين زمينه صورت بگيرد .كوك پيانو يك مهارت بسيار خاص و مهم است كه افراد بسيار محدودي از آن سر رشته دارند و آن را به درستي انجام مي دهند . اگر شما در خانه خود پيانو داريد و نوازنده اين ساز بسيار زيبا هستيد ، مي توانيد كوك پيانو خود را به افراد متفاوتي بسپاريد ، اما مسئله بسيار مهم اين است كه كوك اين ساز هم مي تواند به بهترين نحو انجام گيرد و هم چنين مي تواند به بدترين شكل ممكن صورت گيرد و در هر دو حالت ممكن است شما گمان كنيد كه پيانو تان تنظيم شده و كوك آن به درستي صورت گرفته است ، در حالتي كه اين چنين نمي باشد و ممكن است شما فرق ميان كوك بسيار عالي و هم چنين كوك نادرست را متوجه نمي شويد .

 

كوك پيانو چيست ؟

كوك پيانو در كل به معناي تنظيم كشش سيم هاي پيانو براي رسيدن به فركانس مطلوب مي باشد ، به عنوان مثال : فركانس مطلوب براي نت لا ، 440 هرتز مي باشد و در هنگام كوك كردن اين ساز بسيار محبوب نت لا را به اين مقدار فركانس مي رسانند (  اين موضوع به اين معنا است كه سيم مربوطه در ثانيه 440 بار مرتعش مي شود و صداي نت لا را به گوش مي رساند ) .

ابزار هاي لازم براي انجام كوك پيانو

كوك پيانو با استفاده از دستگاه تيونر الكتريكي انجام مي گيرد كه مي تواند مقدار فركانس هاي هر سيم را بر روي صفحه اش نمايش دهد ، لازم به ذكر است كه استادان با تجربه به هنگام كوك پيانو علاوه بر اين كه از دستگاه تيونر الكتريكي استفاده مي كنند ، از گوش هاي خود نيز كمك مي گيرند تا بتوانند به بهترين شكل ممكن ساز را كوك كنند .براي انجام كوك پيانو ، وسايل و ابزار آلات به خصوصي مانند آچار هاي مخصوص وجود دارد كه به وسيله آن ها مي توان، فشار سيم ها و هم چنين ميزان كشش آن ها را كم يا زياد كرد تا بتوان به فركانس مطلوب براي هر سيم رسيد .

 

 

 

كوك پيانو  به شكل مطلوب

در پيانو پين هايي وجود دارد كه سيم هاي پيانو به دور پين ها پيچيده مي شود كه هر چقدر اين پين ها را در جهت ساعتگرد ( به سمت راست ) پيچيده شود ، سيم ها را سفت خواهد كرد و هر چقدر اين پين ها را در جهت پاد ساعتگرد ( به سمت چپ ) پيچيده شود سيم ها رها تر مي شوند . به صورت طبيعي يك پيانو نرمال در طول يك سال سيم هايش دچار افت مي شود و لازم به ذكر است كه اگر پيانو سالم باشد ، همه سيم ها با يك ديگر دچار اين افت خواهند شد و اصطلاحا نوازنده تغيير كوك پيانو را نخواهد شنيد به دليل آن كه نسبت نت ها رعايت شده است و همه آن ها به يك ميزان افت پيدا كرده اند .

اين موضوع را گوش انسان قادر به شنيدن نمي باشد و فقط دستگاه تيونر الكتريكي قادر به تشخيص آن مي باشد و استاداني كه كوك پيانو را انجام مي دهند ( كوكر ) ، موظف اند كه فركانس هر سيم ها را به مقدار استاندارد برسانند ، به دليل آن كه اگر به مرور زمان ساز شما با افت كوك خود مواجه شده باشد ، توان ساز به حد بسياري كاهش پيدا خواهد كرد و به اصطلاح ساز تنبل مي شود و مقاومت آن كاهش مي يابد ، به دليل آن كه در طي يك سال ساز بايد مقاومت مطلوب را در اثر نواختن و نگه داشتن سيم ها داشته باشد .

 

 

 

ممكن است افرادي باشند كه اين موضوع را در هنگام كوك كردن رعايت نكنند و ساز را به صورت كامل و تخصصي كوك نكنند . كوك پيانو در كل امري بسيار زمان بر است به دليل آن كه تمام سيم هاي پيانو ، بايد فركانس آن ها چك شود و در صورت نياز كوك آن ها تنظيم شود . در پيانو 88 سيم وجود دارد كه به هنگام كوك كردن بايد تمام سيم ها كنترل شود ، بنا بر اين زمان بسياري براي انجام اين كار بايد گذاشته شود تا ساز استاندارد خود را حفظ كرده و براي آن مشكلات متعددي به وجود نيايد .

 اگر تمام دوره هاي كوك و رگلاژ پيانو به موقع انجام شوند و هم چنين به درستي صورت بگيرند ، عمر مفيد پيانو شما حفظ خواهد شد و بايد توجه كنيد كه عمر مفيد اين ساز صد سال مي باشد ، در صورتي كه اگر به كوك پيانو و رگلاژ پيانو خود اهميتي نداده و دوره هاي آن را به موقع انجام ندهيد ، از عمر مفيد ساز خود مي كاهيد و آن را به پنج الي شش سال خواهيد رساند .

 

 

 

رگلاژ پيانو و كوك پيانو چيست

رگلاژ و كوك پيانو مربوط به كنترل و تعمير و بازديد قطعات مكانيكي ساز پيانو مي باشد . زماني كه شما هر كلاويه پيانو را مي فشاريد ، پنجاه و هشت قطعه مكانيكي شروع به حركت كرده تا صداي نت مورد نظر را به گوش برساند و هر كدام از اين قطعات وظيفه خاص خود را دارند كه دست به دست هم داده تا چكش ها به سيم هاي پيانو بر خورد كنند .

 

 

 

نكات مهم در كوك پيانو رگلاژ پيانو

1.         در رگلاژ پيانو و كوك پيانو حتي قطعات مكانيكي ساز نيز بازسازي خواهند شد و بنا بر اين اگر ساز شما به بازسازي يا تعمير نياز دارد ، مي توانيد آن را رگلاژ كنيد .

2.         عمل رگلاژ پيانو همانند كوك پيانو بايد به دست استادان حرفه ايي در اين زمينه صورت گيرد تا بتوانيد از كيفيت آن و هم چنين انجام صحيح رگلاژ اطمينان حاصل كنيد .

3.         لازم به ذكر است كه اگر عمل رگلاژ پيانو و كوك پيانو را طبق دوره هاي خود انجام ندهيد از عمر مفيد ساز شما كاسته خواهد شد و ممكن است يه هنگام نواختن آن دچار معضل شويد .

4.         معمولا دوره هاي رگلاژ پيانو براي هر پيانو نرمال و سالم ، در سال يك مرتبه مي باشد بنا بر اين سعي كنيد در طول سال به اين موضوع توجه كنيد .

براي اطلاعات بيشتر در امر كوك پيانو و رگلاژ پيانو به صفحه تماس با ما سايت البرز پيانو مراجعه كرده و با كارشناسان با تجربه در اين زمينه مشورت نماييد .

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.